Alexanders 4-års kontroll

Har vart med Alexander på sin fyra års kontroll på bvc idag. Allt gick bra utom syntestet... Det första gick bra när han fick en platta framför sig med fyra bokstäver på och han fick titta med båda ögonen. Sköterskan pekade på skärmen med olika stora bokstäver så skulle Alexander peka på samma bokstav på sin platta. Det klarade han perfekt! När han sedan skulle titta med ett öga åt gången fick han en stor plåsterlapp klistrad över ena ögat och han blev livrädd och vägrade. Jag sa att jag kunde hålla för ena ögat med min hand men det får man absolut inte! Man MÅSTE ha en lapp för ögat. Hade jag vart fyra år och fått ett stort plåster över ögat hade jag också blivit rädd. Jag försökte föklara för honom att syntestet skulle gå fort och att vi skulle ta av lappen sedan, men det var redan för sent. Han hade bestämt sig för att han inte ville ha lappen på. Det måste ju finnas nån bättre metod? Kan de inte ha en sån där svart lapp för ögat som piraterna har tex? Så kan man göra det hela till en lek. Att han får leka att han är en pirat en liten stund och titta på tavlan? Det kan väl inte spela någon roll? Jag undrar verkligen varför jag inte kunde hålla en hand framför ögat heller!? Det finns väl säkert nån bra förklaring på det... Fick en ny tid för syntestet iaf. "Det blir ofta så här med barnen" sa sköterskan. Tror fan det när man klistrar på en plåsterlapp för ögat bara så där...

Allt det andra gick jättebra iaf:) Han fick trä på pärlor på ett snöre och sedan tala om vilken färg pärlorna hade. Det fixade han bra. Sedan skulle pärlorna räknas och godkänt var om han kunde räkna till tre. Jag tror han fortsatte till sju eller åtta, sedan tappade han bort sig i pärlorna men fortsatte räkna till 14 :) Det gick jättebra! 18,9 kg väger han och 104,5 cm lång. Helt perfekt var det:) Men det visste jag redan;)

Imorn åker vi hem till mormor:) Det ska bli så underbart att få komma dit! Har inte vart där sedan december så nu längtar jag otroligt mycket. Gott att få komma dit en gång innan bebisen kommer. Det blir väl kanske inte att vi åker iväg så mycket i sommar. Vi får väl se.

Nu är det dags att gå och lägga sig känner jag. God natt!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth Westlund

Jag blir riktigt upprörd över hur korkat det ska gå till väga. Och dom ska jobba med barn!!

2011-05-06 @ 22:24:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0